De nieuwe Mercedes-AMG CLA 45 4MATIC+ Shooting Brake

Topatleet voor elke lifestyle


Emotioneel, dynamisch, individueel - met de CLA 45 4MATIC+ Shooting Brake en CLA 45 S 4MATIC+ Shooting Brake presenteert Mercedes-AMG twee nieuwe krachtige compacte auto's die topprestaties en omvangrijke functionaliteit met elkaar verbinden. De 2,0 liter viercilinder turbomotor is met 285 kW (387 pk) of 310 kW (421 pk) krachtiger dan ooit. De combinatie van extreem sportieve rijprestaties (acceleratie 0-100 km/h in 4,1/4,0 seconden) en het variabele interieur met een groter bagageruimtevolume is gericht op een jonge doelgroep die actief en gevarieerd leven qua werk en vrije tijd.


Mercedes-AMG breidt zijn modelportfolio continu en in snel tempo uit: “De nieuwe CLA 45 Shooting Brake is al het derde model van onze compleet nieuwe ontwikkelde compacte Performance-auto's en laat zien dat we voor elke individuele klantwens een maatgesneden aanbod hebben. De rijdynamiek en de sportieve productbeleving zijn van een ongekend niveau in de compacte klasse. Onze Shooting Brake biedt bovendien een uitgesproken praktisch gebruiksgemak, die het model met zijn expressieve designtaal op een lifestylegerichte manier tot uitdrukking brengt”, aldus Tobias Moers, CEO van Mercedes-AMG GmbH.


Een nieuw kenmerk dat een belangrijke bijdrage levert aan de onvergelijkbare rijervaring is de actieve, volledig variabele AMG Performance 4MATIC+ vierwielaandrijving: voor het eerst biedt dit systeem een selectieve koppelverdeling naar de wielen op de achteras met behulp van AMG TORQUE CONTROL. Dit betekent dat het aandrijfvermogen zeer flexibel en in verschillende verhoudingen over het linker- en rechterachterwiel wordt verdeeld, afhankelijk van de rijsituatie – wat resulteert in een optimale tractie, ongeacht de toestand van het wegdek en het verloop van de route. Daarnaast zorgt de spectaculaire Drift-modus (standaard bij het S-model, bij het basismodel inbegrepen bij het optionele AMG DYNAMIC PLUS-pakket) voor nog meer rijplezier. Dit is mogelijk dankzij een nieuw achterasdifferentieel dat voor het eerst over twee lamellenkoppelingen beschikt. Deze openen en sluiten razendsnel om de koppeltoevoer naar elk achterwiel individueel aan te sturen.


Klik op een foto voor een vergroting.


Atletisch en gespierd exterieurdesign

Het exterieurdesign van de nieuwe Mercedes-Benz CLA 45 Shooting Brake wekt emoties op: de lange motorkap, compacte greenhouse met coupéachtige ruitlijn, gespierde schouderpartij boven de wielkasten en gedrongen achterzijde laten duidelijk zien dat dit model over sportwagengenen beschikt. Met zijn AMG-grille met verticale lamellen maakt de Shooting Brake duidelijk deel uit van de AMG Performance-familie. Tegelijkertijd lijkt het front optisch verlaagd door de markante ‘sharknose’, smalle koplampen en vlakke, aerodynamische motorkap.

Aan de dynamische uitstraling dragen ook de bredere voorspatschermen met uitgebouwde wielkasten bij. Hiermee wordt de spoorbreedte vergroot en de atletische look geaccentueerd. De buitenste luchtinlaten in de vorm van luchtuitstroomopeningen tonen zijn verwantschap met de AMG GT 4-Door Coupé. De frontsplitter loopt naadloos over in de zijdelingse aircurtains voor de voorwielen, die de luchtstroom optimaliseren en zo de aerodynamische prestaties en luchtweerstandscoëfficient (cw) verbeteren.


De achterzijde wordt gekenmerkt door twee ronde dubbele uitlaatsierstukken (diameter 82 mm) en de brede achterskirt. De S-modellen onderscheiden zich door grotere uitlaatsierstukken van 90 mm met interne demping en opschrift ‘AMG’. De breedtewerking van de achterzijde wordt benadrukt door de smalle, tweedelige achterlichtunits. De diffusor met vier verticale vinnen verhoogt de aerodynamica. De carrosseriekleurige spoilerrand op het dak maken de sportieve uitstraling aan de achterzijde compleet.

Met 871 mm is de laadopening aanzienlijk breder dan die van de voorganger (635 mm). Bovendien kan het kofferdeksel ook contactloos worden geopend met EASY PACK en HANDS-FREE ACCESS. Met een volume van 505 liter is er in de bagageruimte veel plaats voor vrijetijds- en outdoor-equipment.


Nieuwe, krachtige viercilinder turbomotor

Met een maximumvermogen van 310 kW (421 pk) is de volledig nieuwe Mercedes-AMG 2,0 liter motor momenteel de krachtigste in serie geproduceerde viercilinder turbomotor ter wereld. Met deze motor heeft Mercedes-AMG het vermogen van de voorganger met 30 kW (40 pk) weten te overtreffen. Het maximumkoppel is eveneens verhoogd, van 475 naar 500 Nm. De nieuwe, zeer efficiënte krachtbron wordt geproduceerd op de innovatieve productielijn in Affalterbach, volgens het principe ‘One Man, One Engine’.


De viercilinder motor levert bijzonder indrukwekkende prestaties met twee vermogensvarianten: 310 kW (421 pk) in het S-model en 285 kW (387 pk) in het basismodel. De nieuwe compacte sportmodellen accelereren in een recordtijd van 0 naar 100 km/h: de CLA 45 S 4MATIC+ Shooting Brake heeft daar slechts 4,0 seconden voor nodig, het basismodel CLA 45 4MATIC+ Shooting Brake 4,1 seconden. De topsnelheid van de basismodellen is elektronisch begrensd op 250 km/ h, terwijl het S-model af fabriek een topsnelheid van 270 km/ h heeft. Met het optionele AMG Driver's Package kan het basismodel ook worden opgevoerd tot 270 km/h.


Afgezien van de vermogenscijfers maakt de nieuwe motor ook indruk met zijn onmiddellijke respons. Om deze te kunnen bieden, werd de koppelkromme met grote nauwkeurigheid gevormd (‘torque shaping’): Het maximumkoppel van 500 Nm (480 Nm bij de basisversie) is beschikbaar over een toerenbereik van 5.000-5.250 t/min (4.750-5.000 t/min bij het basismodel). Met deze configuratie hebben de engineers van AMG een vermogensafgifte gerealiseerd die vergelijkbaar is met die van een zuigmotor.


Soepele AMG SPEEDSHIFT DCT 8G-transmissie met dubbele koppeling

De AMG SPEEDSHIFT DCT 8G-transmissie met dubbele koppeling draagt ook bij aan het soepele en dynamische karakter van de auto. De overbrengingsverhoudingen zijn zo gekozen dat de bestuurder bij alle snelheden snel kan accelereren. Bovendien zorgt dit voor korte schakeltijden en het optimale toerental bij het opschakelen. Afhankelijk van het gekozen AMG DYNAMIC SELECT-rijprogramma wordt een specifieke rijconfiguratie aangeboden met andere gaspedaal- en schakelkarakteristieken.

Met de standaard RACE START-functie kan vanuit stilstand maximaal worden geaccelereerd en dat is een emotionele ervaring. Dat geldt ook voor de motorsound met tijdelijke ontstekingsonderbreking bij het opschakelen en automatische dubbele ontkoppelingsfunctie bij het terugschakelen. Natuurlijk is er rekening gehouden met de efficiëntie: in het ‘Comfort’-rijprogramma is het ECO start-stopsysteem actief; de ‘zeil’-functie kan worden geselecteerd in het ‘Individual’-rijprogramma.

 

 

Vierwielaandrijving AMG Performance 4MATIC+ met AMG TORQUE CONTROL

Aan de bijzonder dynamische rijbeleving in een compleet nieuwe dimensie wordt ook bijgedragen door de standaard, volledig variabele vierwielaandrijving. Het geheim is de AMG TORQUE CONTROL in het nieuwe achterasdifferentieel: dit is voorzien van twee elektronisch bestuurde lamellenkoppelingen die beide zijn verbonden met een aandrijfas achter. Zo kan het aandrijfvermogen niet alleen volledig variabel worden verdeeld tussen de voor- en achterwielen, maar ook variabel tussen het linker- en rechterachterwiel. Dit betekent dat het motorkoppel al naargelang het rijprogramma en de rijsituatie afzonderlijk naar beide achterwielen kan worden gedistribueerd.


Het resultaat is een optimale trekkracht, zelfs onder slechte wegomstandigheden en extreem bochtenwerk, bijvoorbeeld op het circuit. Daarnaast biedt deze geavanceerde oplossing een Drift-modus (standaard bij het S-model, bij het basismodel inbegrepen bij het optionele AMG DYNAMIC PLUS-pakket), wat driften (‘powerslide’) mogelijk maakt en daarmee het rijplezier vergroot. De Drift-modus kan worden geactiveerd in het ‘RACE’-rijprogramma met de stuurschakelpaddles mits ESP® is uitgeschakeld en de transmissie in de M-modus staat.


Adaptief verstelbare demping AMG RIDE CONTROL met drie modi

De optioneel leverbare adaptief verstelbare demping AMG RIDE CONTROL biedt de bestuurder keuze uit drie afstellingen van het onderstel, variërend van comfortabel tot sportief. Het systeem werkt volledig automatisch en past de dempingskracht al naargelang de rijsituatie, op elk wiel aan het wegdek en de rijsituatie aan. Dat gebeurt binnen milliseconden traploos in een breed dempingskenveld. Het resultaat: het afrolcomfort en de souplesse nemen in gelijke mate toe.


Grote spreiding van de voertuigkarakteristiek

De zes AMG DYNAMIC SELECT-rijprogramma's ‘Slippery’, ‘Comfort’, ‘Sport’, ‘Sport+’, ‘Individual’ en ‘RACE’ (standaard bij het S-model, bij het basismodel inbegrepen bij het optionele AMG DYNAMIC PLUS-pakket) maken een grote spreiding van de voertuigkarakteristiek van comfortabel tot dynamisch mogelijk. Daarbij worden tal van relevante parameters veranderd:

  • Aandrijflijn: afstelling van het gaspedaal, schakeltijden en timingpunten, soundinstellingen in de stijlen Reduced, Moderate, Sport of Dynamic.
  • Transmissie: automatisch of handmatig.
  • AMG DYNAMICS: dynamiekverhogende functies zoals vierwielaansturing, stuurkarakteristiek en extra ESP®-functies in de stijlen Basic, Advanced, Pro of Master (standaard bij het S-model, bij het basismodel inbegrepen bij het optionele AMG DYNAMIC PLUS-pakket)
  • Uitlaat: klank en eigenschappen van de soundfuncties Balanced of Powerful.
  • Onderstel (bij optioneel AMG RIDE CONTROL-onderstel): in Comfort, Sport, Sport+.


Meer souplesse bij een hoge stabiliteit met AMG DYNAMICS

Als feature van de AMG DYNAMIC SELECT-rijprogramma’s is de nieuwe CLA 45 4MATIC+ Shooting Brake voorzien van AMG DYNAMICS. Deze geïntegreerde rijdynamiekregeling breidt de stabiliserende functies van het ESP® uit met souplesse-verhogende ingrepen op de vierwielaandrijving, stuurkarakteristieken en extra ESP®-functies. Bij een snel genomen bocht zorgt een kortstondige remingreep aan het achterwiel aan de binnenzijde van de bocht voor een gedefinieerd giermoment rond de hoogte-as, waardoor het insturen in de bocht spontaan en zeer nauwkeurig verloopt.

Het spectrum varieert van extreem stabiel tot zeer dynamisch. Op het multimediadisplay wordt bij de keuze van de rijprogramma’s het nieuwe AMG DYNAMICS-symbool met de bijpassende extra informatie weergegeven.

  • ‘Basic’ is gekoppeld aan de rijprogramma’s ‘Slippery’ en ‘Comfort’. In dit geval vertonen de compacte sportmodellen een zeer stabiel rijgedrag met een hoge mate van gierdemping.
  • ‘Advanced’ is ingeschakeld in het ‘Sport’-rijprogramma. De 45 modellen behouden een neutrale balans. De beperktere mate van gierdemping, de directe stuuroverbrenging en de verbeterde souplesse helpen bij dynamische manoeuvres, zoals bij het rijden op bochtige landweggetjes.
  • ‘Pro' (afkorting voor 'Professional') behoort tot het 'Sport+' programma. In ‘Pro’ krijgt de bestuurder nog meer hulp bij dynamische rijmanoeuvres, terwijl de wendbaarheid en de feedback van de weg bij het nemen van bochten verder worden verbeterd.
  • ‘Master’ is gekoppeld aan het ‘RACE’-rijprogramma (standaard bij het S-model, bij het basismodel inbegrepen bij het optionele AMG DYNAMIC PLUS-pakket). De ‘Master’-modus is bedoeld voor bestuurders die dynamiek en rijplezier willen ervaren op afgesloten racecircuits. De ‘Master’-modus biedt een voertuigbalans met licht overstuur, een lage stuurhoek en een soepeler besturing. Op deze manier zorgt de ‘Master’-modus voor maximale wendbaarheid en wordt het rijdynamische potentieel optimaal benut. Om de ‘Master’-modus te activeren, moet de bestuurder via een aparte toets in de middenconsole het ESP® omschakelen naar de ESP® SPORT HANDLING-modus of naar ESP® OFF.

In het rijprogramma ‘Individual’ kan de bestuurder zelf de AMG DYNAMICS- trappen ‘Basic’, ‘Advanced’, ‘Pro’ en ‘Master’ instellen.


Rode accenten benadrukken het autosportkarakter

Rode accenten in het interieur van het S-model onderstrepen het autosportkarakter van de modellen met de krachtigste motoren. Standaard zijn ook het AMG Performance-stuurwiel in nappaleder/microvezel DINAMICA met rode contrastsiernaden, een rode 12-uur-markering, AMG-stuurwieltoetsen en opschrift ‘AMG’, alsmede de sfeerverlichting.

Alle modellen hebben een hoogglanzend zwarte middenconsole met standaard touchpad en bovendien een bedieningspaneel met extra schakelaars voor de bediening van het drietraps ESP®, de handmatige schakelmodus, de optionele adaptief verstelbare demping AMG RIDE CONTROL en de optionele AMG Performance-uitlaat. In combinatie met het optionele lederpakket is de rand van de middenconsole uitgevoerd in zilverchroom.


MBUX infotainmentsysteem met AMG-specifieke weergaven

De combinatie van een sportief design en verfijnde details komt ook naar voren in het MBUX infotainmentsysteem met zijn innovatieve bedienings- en weergaveconcept. MBUX creëert een nog sterkere verbinding tussen auto, bestuurder en passagiers. Emotionele weergavestijlen onderstrepen de begrijpelijkheid van de bedieningsstructuur en worden gekenmerkt door briljante 3D-graphics met maximale resolutie. Optisch versmelten beide displays onder een gemeenschappelijk afdekglas tot een widescreen cockpit en benadrukken daarmee als centraal element de horizontale structuur van het interieurdesign.


Bij het combi-instrument is er keuze uit de drie AMG-weergavestijlen ‘Klassiek’, ‘Sport’ en ‘Supersport’. Bijzonder markant is de ‘Supersport’-modus met een centrale, ronde toerenteller en aanvullende informatie in de vorm van staafdiagrammen links en rechts van de toerenteller. Het perspectief lijkt tot in de diepte van de achtergrond tot een kunstmatige horizon te reiken.

En natuurlijk ontbreekt ook de baanbrekende spraakbediening niet. Deze wordt geactiveerd met de woorden “Hey Mercedes”. Dankzij kunstmatige intelligentie herkent en begrijpt MBUX nagenoeg alle zinnen op het gebied van infotainment en voertuigfuncties, zelfs als ze indirect worden uitgedrukt.


AMG Performance-stuurwiel met optionele bedieningstoetsen

De bestuurder wordt perfect met de auto verbonden via het multifunctionele sportstuur in nappaleder dat aan de onderzijde is afgevlakt en voorzien is van geperforeerd leder op het greepgedeelte, al naargelang de bekleding rode, gele of zwarte siernaden en een applicatie in zilverchroom. De gegalvaniseerde stuurschakelpaddles maken door handmatig schakelen een nog sportiever rijgedrag mogelijk.

Het S-model is standaard uitgerust met een AMG Performance-stuurwiel in nappaleder/microvezel DINAMICA (optie voor het basismodel). Met de AMG-stuurwieltoetsen (standaard bij het S-model, bij het basismodel inbegrepen bij het Performance-stuurwiel) zijn de AMG-rijprogramma’s binnen handbereik en kunnen ook andere AMG-functies vanaf het stuurwiel worden bediend.


Technische gegevens in één oogopslag 


AMG CLA 45 4MATIC+ Shooting Brake

AMG CLA 45 S 4MATIC+ Shooting Brake

Motor

2,0 liter 4 in-lijn twinscroll turbo met rollagers

2,0 liter 4 in-lijn twinscroll turbo met rollagers

Cilinderinhoud (cm3)

1.991

1.991

Max. vermogen

285 kW (387 pk) bij 6.500 t/min

310 kW (421 pk) bij 6.750 t/min

Max. koppel

480 Nm bij 4.750-5.000 t/min

500 Nm bij 5.000-5.250 t/min

Aandrijving

AMG Performance 4MATIC+ volledig variabele vierwielaandrijving met AMG TORQUE CONTROL

AMG Performance 4MATIC+ volledig variabele vierwielaandrijving met AMG TORQUE CONTROL

Transmissie

AMG SPEEDSHIFT DCT 8G-transmissie met dubbele koppeling

AMG SPEEDSHIFT DCT 8G-transmissie met dubbele koppeling

Brandstofverbruik gecomb.

8,3-8,2 l/100 km*

8,4-8,2 l/100 km* 

CO2-emissie gecomb.

191-188 g/km*

191-188 g/km*

Acceleratie 0-100 km/h

4,1 sec.

 

4,0 sec. 

Topsnelheid

250 km/h**

 

270 km/h**

 

 

* De waarden (voorlopige gegevens) zijn volgens de voorgeschreven meetmethodes bepaald. Het gaat om de NEDC-CO2-waarden zoals bedoeld in Art. 2 Nr. 1 doorvoerverordening (EU) 2017/1153. De waarden van het brandstofverbruik werden op basis van deze waarden bepaald. ** Elektronisch begrensd met AMG Driver‘s Package tot 270 km/h. *** Elektronisch begrensd.


Geïnteresseerd?
Vul onderstaand formulier in en wij nemen contact met u op!

 
 
 
 
 


 




Of neem direct contact op:

Auto Wüst Dordrecht
Mijlweg 81

Auto Oud-Beijerland
Jan van der Heijdenstraat 29
Auto Wüst Hellevoetsluis
Rijksstraatweg 38

Marc Fonkert
078-6177000

Dennis Tims
078-617700

Otto Hilleman
0186-618455

Richard Stolk
0186-618455

Loic van Vliet
0181-331233

Ruben van der Have
078-6177000

Willem Hensbergen
0186-618455


Personenwagens Bestelwagens Trucks Smart