.

Nieuwe Mercedes-Benz G-Klasse: exclusief, modern interieur

 

 

Voor veel offroad-liefhebbers is het een legende en de ultieme maatstaf voor terreinrijden: de G-Klasse. Sinds 1979 zijn er 300.000 exemplaren van geproduceerd die hun eigenaren avontuurlijke ervaringen hebben geboden die met menig ander voertuig niet realiseerbaar zouden zijn geweest. Uiterlijk is de ‘G’ in die periode nauwelijks gewijzigd. Desondanks heeft deze bijzondere offroader zichzelf continu opnieuw uitgevonden. Met een compleet nieuw interieur en tal van nieuwe features heeft de G-Klasse nu zijn grootste transformatie ondergaan in bijna veertig jaar tijd, zowel in technisch als esthetisch opzicht – terwijl hij tegelijkertijd trouw aan zichzelf is gebleven.

 

Iconische elementen blijven een zeer specifiek doel dienen, zowel nu als toen, en bezorgen de G-Klasse zijn unieke uiterlijk. Die eigenschappen zijn ook in de nieuwe G-Klasse terug te vinden: de opvallende portiergrepen en het karakteristieke geluid van het sluiten van de portieren, de robuuste stootstrip op de flanken, het zichtbare reservewiel op de achterdeur en de prominente richtingaanwijzers. Het zijn dit soort features die samen met het hoekige silhouet de opvallende look van de G-Klasse bepalen.

 

Interieur: luxueus en authentiek

Dat de nieuwe G-Klasse een moderne interpretatie van een legende is, blijkt onder andere ook uit de strakke, geometrische belijning. Bij het instappen valt direct op dat uiterlijke stijlelementen ook in het interieur terugkomen. De vorm van de ronde koplampen bijvoorbeeld wordt weerspiegeld in de ronde luchtuitstroomopeningen aan weerszijden van het dashboard. Of het design van de typerende richtingaanwijzers, dat ook terugkomt in de vorm van de luidsprekers.

 

Andere bekende highlights van de G-Klasse zijn onder meer de handgreep voor de voorpassagier en de prominent zichtbare, chromen schakelaars voor de sperdifferentiëlen. Beide zaken zijn vanzelfsprekend vernieuwd, maar tegelijkertijd behouden als kenmerkende accenten.

 

Het volwaardige infotainmentsysteem is te bedienen zonder de handen van het stuur te hoeven halen. De aanraakgevoelige touch control-buttons op het stuurwiel reageren net als het screen van een smartphone op wisbewegingen. Dankzij haptische impulsen en extra feedback via de luidsprekers kan de bestuurder het touchpad gebruiken en tegelijkertijd zijn ogen op de weg houden. De sneltoetsen vóór de controller, voor veelgebruikte functies, en het optionele bedieningspaneel voor de rijassistentiesystemen boven de ronde lichtschakelaar zijn aanvullende mogelijkheden om gegevens in te voeren. De bestuurder zit dicht op de voorruit en heeft vanachter het stuurwiel een prima zicht rondom.

 

Het overzichtelijke en compleet vernieuwde combi-instrument is standaard voorzien van tijdloze, ronde, analoge klokken. Met andere woorden, liefhebbers van klassieke ronde meters worden in de nieuwe G-Klasse niet teleurgesteld. Net als in de nieuwe E-Klasse en S-Klasse is als optie een alternatief combi-instrument leverbaar in de vorm van een groot glazen display met virtuele klokken, direct in het blikveld van de bestuurder, en een centraal scherm bovenin de middenconsole. Twee 12,3 inch displays lopen optisch in elkaar over en vormen een widescreen cockpit achter een doorlopend afdekglas. Bestuurders kunnen voor de displays kiezen uit drie verschillende weergavestijlen: ‘Classic’, ‘Sport’ en ‘Progressive’. Daarnaast is het mogelijk om zelf relevante informatie op basis van persoonlijke voorkeuren te selecteren.

 

 

Hoogwaardige materialen en extra comfort

Dankzij zijn unieke karakter en kwaliteitsuitrusting heeft de G-Klasse offroad-prestaties en luxe altijd op harmonieuze wijze weten samen te smelten. Al in de standaarduitvoering verlenen de tijdloze en authentieke openporige houten sierdelen de G-Klasse een klassieke elegantie. Tot de stijlvolle accenten behoren het veelvuldig gebruik van hoogwaardige sierdelen van metaal of carbon en de met leder beklede stoelen.

 

“Elke G-Klasse moet de Schöckl kunnen weerstaan.” Dit motto stond bovenaan de prioriteitenlijst bij de ontwikkeling van deze klassieker onder de offroaders. Het verwijst naar de berg in de regio bij de fabriek in Graz, die door Mercedes-Benz wordt gebruikt voor de zware – sommigen noemen het zelfs rücksichtslose – tests, en die elke offroader moet kunnen overwinnen. Daarom draagt elke ‘G’ ook een certificeringssymbool in de vorm van een ‘Schöckl’-embleem onderaan de B-stijl.

 

De portieren zijn zeer solide, een duidelijke verwijzing naar de typische ‘G-functionaliteit. De opbergmogelijkheden zijn verregaand vernieuwd, waardoor de G-Klasse nu over tal van nieuwe opbergvakken beschikt. Onder de middenarmsteun bevindt zich bijvoorbeeld een verlicht vak voor kleine zaken. Een draadloos oplaadpunt kan hier als optie worden ondergebracht. Vóór het touchpad in de middenconsole is ruimte voor twee uitneembare bekerhouders en een klein opbergvakje. De achterportieren bieden elk plaats aan een 1-literfles. De achterbank is voorzien van een vrijstaande rugleuning, voor maximale flexibiliteit en een beter zicht door de achterzijruiten.

 

Het standaard audiosysteem bevat zeven luidsprekers. Het Burmester® surround sound system met zestien luidsprekers en een 590 watt versterker met Digital Sound Processing is als optie leverbaar.

 

De nieuwe afmetingen van de nu grotere G-Klasse komen niet alleen de bestuurder ten goede, maar ook de passagiers op de tweede zitrij. De achterbank kan in een verhouding van 60, 40 of 100 procent worden neergeklapt. De stoelen in de G-Klasse hebben standaard tal van comfortfuncties, zoals de memoryfunctie op de bestuurdersstoel, stoelverwarming voor en achter evenals comforthoofdsteunen voor. Het rijcomfort kan nog verder worden vergroot met actieve multicontourstoelen (optie). Deze zijn inclusief massagefunctie, stoelventilatie en extra snelle stoelverwarming. Eveneens inbegrepen is een elektrisch verstelbare lendensteun voor de bestuurder en voorpassagier. De zijkanten van de actieve multicontourstoelen bevatten geïntegreerde luchtkamers die op basis van de rijdynamiek continu worden gevuld of geleegd, voor een betere zitpositie van de bestuurder en voorpassagier en voor meer zijdelingse ondersteuning in bochten.

 

Extra’s voor de G-Klasse: twee exclusieve uitrustingspakketten

Er zijn zoveel configuraties van de nieuwe G-Klasse mogelijk, dat het zelden voor zal komen dat twee auto’s exact dezelfde specificaties hebben. Dit brede uitrustingsaanbod wordt mogelijk gemaakt doordat de vele features uit de designo manufaktur reeds geïntegreerd zijn in de standaarduitvoering.

 

Inzittenden nemen in de nieuwe G-Klasse standaard plaats op stoelen bekleed met leder Lugano in zwart, notenbruin of macchiatobeige. Daarnaast is er keuze uit twee topklasse uitrustingspakketten: het exclusiefpakket interieur en het exclusiefpakket interieur plus. Het exclusiefpakket interieur is er in zeven kleuren. Drie ervan zijn elegante combinaties van zwart nappaleder met een van de designo manufaktur kleuren platinawit, yachtblauw of classicrood. Het pakket herbergt tevens een zwarte designo interieurhemel in microvezel DINAMICA en luchtuitstroomopeningen in silvershadow. Het exclusiefpakket interieur plus biedt extra in nappaleder uitgevoerde bekledingselementen, waaronder de portieren, delen van de middenconsole, het combi-instrument en de gehele bekleding. Een bijzonder feature van dit pakket is de stoelbekleding met ruitdessin. Bij dit pakket is er keuze uit de designo kleuren zwart, espressobruin en classicrood. Voor het eerst is het ook mogelijk om een lichtgekleurd interieur te bestellen, waarbij alle beklede delen - van vloerbekleding tot interieurhemel - in macchiatobeige zijn uitgevoerd.

 

De sportieve AMG Line kan met alle drie varianten worden gecombineerd. In dit geval wordt de zwarte stoelbekleding voorzien van rode contrastsiernaden op de stoelen, het combi-instrument, de portieren en de middenconsole, inclusief rode veiligheidsgordels. Het is een look die perfect past bij het sportstuur met afgevlakte onderzijde, dat nu voor het eerst in de G-Klasse wordt geleverd.

 

Een offroad-legende sinds 1979

De G-Klasse is het topmodel onder de luxe offroad-modellen. Niet alleen is het ‘by far’ het personenautomodel met de langste productieperiode in de historie van Mercedes-Benz; ook is het de voorvader van alle SUV’s die de driepuntige ster dragen. Daarom hebben alle Mercedes-Benz offroaders ook de G in hun modelnaam.

 

De nieuwe G-Klasse viert zijn première tijdens de North American International Auto Show 2018 in Detroit.

 

Meer weten over de nieuwe G-Klasse?

Neem direct contact op met een van onze adviseurs.

 

 Auto Wüst Dordrecht 
Mijlweg 81

Auto Oud-Beijerland
Jan van der Heijdenstraat 29 
Auto Wüst Hellevoetsluis 
Rijksstraatweg 38

Marc Fonkert
078-6177000
Stuur e-mail

Simon Beumer
078-6177000
Stuur e-mail

Jaco Reedijk
0186-618455
Stuur e-mail

Loic van Vliet
0181-331233
Stuur e-mail

 

Zakaria Aouadi
078-6177000
Stuur e-mail

Ruben van der Have
078-6177000
Stuur e-mail

Willem Hensbergen
0186-618455
Stuur email

   

Abdenasser Aghmir
0181-331233
Stuur email

 

 

Jocauri Puello
078-6177000
Stuur e-mail

Niels Wüst
078-6177000
Stuur e-mail

Otto Hilleman
0186-618455
Stuur e-mail