De nieuwe Mercedes-Benz GLA: meer karakter, meer ruimte, meer veiligheid


De nieuwe GLA completeert als achtste model de actuele generatie compacte auto’s van Mercedes-Benz. Tegelijkertijd is het model de instap in de succesvolle SUV-familie van het merk. Het veelzijdige karakter komt vergeleken met het vorige model nog duidelijker tot uiting: de nieuwe GLA is met 1.611 mm (1.616 mm met dakreling) meer dan 10 cm hoger dan zijn voorganger. Ook biedt de dienovereenkomstig hogere en karakteristieke SUV-zitpositie meer hoofdruimte voorin. De beenruimte achterin is eveneens aanzienlijk groter – ook al is de GLA nu 1,5 cm korter. Kenmerkend voor het offroad-design zijn onder meer het steile front, de korte overhangen voor en achter en de beschermende claddings rondom. De 4MATIC-modellen zijn standaard uitgerust met het offroad-techniekpakket. Dit pakket bestaat uit een extra rijprogramma, een wegrijhulp voor op hellingen en een offroad-animatie in het mediadisplay alsmede in combinatie met MULTIBEAM LED-koplampen een speciale lichtfunctie voor offroad-rijden.


De nieuwe GLA zet een verdere stap op veiligheidsgebied dankzij de rijassistentiesystemen met coöperatieve ondersteuning van de bestuurder. De uitgebreide functies van het rijassistentiepakket omvatten bijvoorbeeld de afslagfunctie, de noodrijbaanfunctie, de uitstapwaarschuwingsfunctie bij naderende fietsers of voertuigen alsmede voetgangerswaarschuwing bij zebrapad. De GLA kan reageren wanneer de bestuurder niet reageert. De actieve remassistent heeft in veel situaties de taak om met autonoom remmen een botsing te voorkomen of de gevolgen ervan te beperken. Het systeem kan ook remmen bij snelheden tot zo’n 60 km/h in het geval van stilstaande voertuigen en overstekende voetgangers. Afhankelijk van de situatie voorkomt dit tot een snelheid van 50 km/h zelfs botsingen. De nieuwe GLA staat vanaf het voorjaar van 2020 in de showroom van Auto Wüst.


De nieuwe GLA Edition 1 AMG Line. Klik op een afbeelding voor een vergroting.


Met krachtige en efficiënte viercilindermotoren, de nieuwste rijassistentiesystemen met coöperatieve bestuurdersondersteuning, het intuïtief bedienbare infotainmentsysteem MBUX en het uitgebreide ENERGIZING-comfortprogramma beschikt de nieuwe GLA over alle sterke punten van de actuele generatie compacte modellen van Mercedes-Benz.


Zelfbewust en dynamisch: het exterieurdesign
De GLA heeft krachtige proporties met korte overhangen voor en achter. De voorzijde gaat subtiel over in de A-stijlen en vervolgens in de visueel compacte greenhouse. Typerend voor de GLA zijn de powerdomes in de motorkap die, samen met de tot 20 inch grote velgen, de zelfbewuste uitstraling versterken.
De strakke vormgeving, met gereduceerde lijnen en geaccentueerde oppervlakken, straalt sportiviteit en moderniteit uit. Kenmerkend voor de GLA zijn de krachtige schouderpartij en de coupéachtige zijruiten. Deze opvallende zijsectie ziet er dynamisch-elegant uit en biedt een interessant spel van licht en schaduw.


Net als bij de andere SUV’s van Mercedes-Benz is de grille voorzien van spijlen, één enkele lamel en een geïntegreerde ster. Het binnenwerk van de koplampen is in de bekende merkstijl hoogwaardig, gedetailleerd en uiterst precies afgewerkt.

Het zij- en achteraanzicht wordt gekenmerkt door de gespierde schouderpartij. De portieren reiken over de dorpelverbreders heen, waardoor enerzijds het instapcomfort verbetert en anderzijds de portieropeningen (en dus ook de kleding van de inzittenden) vrij blijven van vuil. Ook wordt de bescherming bij een botsing van opzij verbeterd. De beschermende claddings rondom geven het model een markante touch en benadrukken het offroad-karakter, net als de optische bodembeschermingsplaat voor en achter. 


De achterlichten zijn tweedelig, waarbij de reflectoren afzonderlijk in de bumper zijn geplaatst. Dit maakt het mogelijk om de laadopening breder te maken, waardoor het in- en uitladen gemakkelijker wordt. Het heeft als bijkomend effect dat de achterkant breder lijkt. Andere praktische details, die afhankelijk van de uitrustingslijn optioneel kunnen zijn, zijn de geïntegreerde dakreling en de verchroomde laaddrempelbescherming.


Modern en hoogwaardig: het interieur
Het combi-instrument is voorzien is van optische ‘uitsparingen’ aan de bestuurders- en passagierszijde. De uitsparing aan de bestuurderszijde wordt gedomineerd door het vrijstaande display, dat in drie varianten leverbaar is: met twee 7 inch displays (17,78 cm), met een 7 en een 10,25 inch display (26 cm) en in de widescreen-uitvoering met twee 10,25 inch displays. Aan de passagierszijde bevindt zich in de uitsparing een sierdeel.
De ronde luchtuitstroomopeningen, vijf in totaal, hebben een hoogwaardige turbinelook met verfijnde luchtgeleidingsbladen. Het middendeel van het portier loopt naadloos over in de armleuning. De handgreep heeft een buisvormig profiel en is horizontaal geplaatst.


Tot de standaarduitrusting behoort het intuïtief bedienbare infotainmentsysteem MBUX (Mercedes-Benz User Experience). MBUX kan met behulp van verschillende opties individueel worden geconfigureerd. De krachtige computer, de scherpe beelden en graphics, een aanpasbare weergave, een full colour head-up display, navigatie met augmented reality, zelflerende software en de spraakbediening die met het commando “Hey Mercedes” wordt geactiveerd zijn de belangrijkste pluspunten van het systeem.


Hoewel het model aan de buitenkant korter is dan zijn voorganger, biedt de nieuwe GLA een ruimer interieur. Dat geldt met name voor de beenruimte achterin en de bagageruimte.


Een oogje in het zeil: de rijassistentiesystemen
De GLA is uitgerust met de nieuwste rijassistentiesystemen die de bestuurder coöperatieve ondersteuning bieden en zo een van de hoogste niveaus van actieve veiligheid in het compacte segment bieden. De allernieuwste functies van het rijassistentiepakket omvatten bijvoorbeeld de afslagfunctie, de noodrijbaanfunctie, de uitstapwaarschuwingsfunctie bij naderende fietsers of voertuigen alsmede voetgangerswaarschuwing bij zebrapad.

Het rijassistentiepakket (optie die varieert per land en uitrustingsniveau) omvat onder andere:

  • actieve afstandsassistent DISTRONIC
  • actieve stuurassistent
  • actieve snelheidslimietassistent
  • uitwijk-stuurassistent
  • actieve spoorassistent
  • actieve dodehoekassistent
  • actieve remassistent met afslag- en kruisingsfunctie
  • PRE-SAFE® PLUS: kan een mogelijke aanrijding van achteren detecteren. Als het gevaar van een aanrijding aanhoudt, kan het systeem ook de remmen van de stilstaande auto activeren, waardoor de kans op een whiplash wordt geminimaliseerd door het verminderen van de voorwaartse beweging die wordt veroorzaakt door een aanrijding van achteren.


De nieuwe GLA Edition 1 Progressive Line. Klik op een afbeelding voor een vergroting.


Ontspannen onderweg: ENERGIZING-comfortprogramma en ENERGIZING-stoelkinetica
Het ENERGIZING-comfortprogramma koppelt verschillende comfortsystemen in de auto aan elkaar en gebruikt verlichting en muziek plus een aantal massage-opties voor uiteenlopende ontspanningsprogramma’s. De ENERGIZING COACH adviseert deze programma’s afhankelijk van de situatie. Als de Mercedes-Benz vivoactive® 3 smartwatch of een andere geschikte Garmin® wearable aan het systeem is gekoppeld, verbeteren persoonlijke waarden zoals stressniveau of slaapkwaliteit de nauwkeurigheid van de aanbeveling.


Het comfort wordt verder verbeterd door de ENERGIZING-stoelkinetica. Dit systeem ondersteunt orthopedisch gunstige aanpassingen in de zithouding door middel van kleine veranderingen in de hoek van de zitting en rugleuning. De ENERGIZING-stoelkinetica is beschikbaar voor de voorstoelen in combinatie met de volledig elektrisch verstelbare stoelen met memoryfunctie.


Nuttig in het terrein: het offroad-techniekpakket

De 4MATIC-modellen zijn standaard uitgerust met het offroad-techniekpakket. Dit pakket omvat:

  • in combinatie met MULTIBEAM LED-koplampen bieden deze modellen een speciale offroad-lichtfunctie. Deze maakt het eenvoudiger om in het donker obstakels te herkennen in het terrein. Bij het offroad-licht is de afslagverlichting van de MULTIBEAM LED-koplampen permanent ingeschakeld tot een snelheid van 50 km/h. Dit zorgt voor een brede en felle lichtbundel vlak voor de auto;
  • daarnaast bevat het offroad-techniekpakket een extra rijprogramma. Hiermee worden niet alleen de eigenschappen van het 4MATIC-systeem (zie hierboven) aangepast, maar ook de vermogensafgifte van de motor en de ABS-interventiecontrole voor terreinrijden in licht terrein. Dit rijprogramma kan worden geactiveerd via de DYNAMIC SELECT-schakelaar;
  • een animatie van de rijsituatie kan worden getoond via het mediadisplay. De realistische weergave van de helling, hellingshoek en technische instellingen helpt de bestuurder de manoeuvres correct te beoordelen;
  • optioneel houdt de Downhill Speed Regulation (DSR) zich automatisch aan een voorgeprogrammeerde snelheid tussen circa 2 en 18 km/h die wordt weergegeven in het combi-instrument en in het optionele head-up display. Met gerichte remingrepen helpt DSR om de controle te behouden op steile hellingen.


Krachtig en efficiënt: de motoren
De nieuwe GLA wordt geleverd met viercilinder benzine- en dieselmotoren die volledig zijn gemoderniseerd voor de nieuwe generatie compacte SUV. In vergelijking met de vorige generatie worden ze gekenmerkt door een aanzienlijk hoger specifiek vermogen en een verbeterde efficiëntie alsmede een lagere emissie. Een lokaal emissievrij model met plug-in hybrid aandrijflijn van de derde generatie komt binnenkort op de markt.
De basis-benzinemotor is de M 282 met 1,33 liter cilinderinhoud in de GLA 200 (brandstofverbruik gecombineerd: 5,9-5,6 l/100 km, CO2-emissie gecombineerd: 135-129 g/km). Deze motor beschikt over cilinderuitschakeling voor een efficiënte werking in het deellastbereik.


Aan de top staat de Mercedes AMG GLA 35 4MATIC (brandstofverbruik gecombineerd: 7,5-7,4 l/100 km, CO2-emissie gecombineerd: 171-170 g/km) 1 met 225 kW (306 pk). De 2,0 liter turbomotor overtuigt door zijn spontane reactie op gaspedaalbewegingen, hoge trekkracht (maximumkoppel 400 Nm vanaf 3.000 t/min), enorme soepelheid en emotionele motorsound. Het carter van hoogwaardig en lichtgewicht gegoten aluminium vermindert het voertuiggewicht op plaatsen die relevant zijn voor de rijdynamiek. De twin-scroll turbocompressor combineert een optimale respons bij lage toerentallen met een grote toename van het vermogen bij hogere toerentallen.


Talrijke oplossingen gericht op verhoging van de efficiëntie getuigen van het hoge technische niveau van de nieuwe viercilindermotor. Daartoe behoren de variabele kleptiming CAMTRONIC, het intelligente thermomanagement voor motor en olie, de uiterst precieze inspuiting via piëzo-injectoren en de multi-vonk ontsteking. In de productie vermindert de gepatenteerde CONICSHAPE®-methode de wrijving in de motor en zorgt daarmee ook voor meer efficiëntie.


Een overzicht van de modellen:

GLA 200

AMG

GLA 35 4MATIC

Transmissie

7G-DCT

(automaat)

AMG SPEEDSHIFT DCT 8G

(automaat)

Cilinderinhoud (cm3)

1.332

1.991

Max. vermogen (kW/pk)

120/163

225/306

Bij t/min

5.500

5.800

Max. koppel (Nm) 250 400
Bij t/min

1.620-4.000

3.000-4.000

Brandstofverbruik gecombineerd
(l/100 km) [1]

5,9-5,6 

7,5-7,4 

CO2-emissie gecomb. (g/km) [1]

135-129

171-170

Acceleratie 0-100 km/h (sec)

8,7

5,1

Topsnelheid (km/h)

210

250[2]

[1] De waarden zijn volgens de voorgeschreven meetmethodes bepaald. Het gaat om de NEDC-CO2-waarden zoals bedoeld in Art. 2 Nr. 1 doorvoerverordening (EU) 2017/1153. De waarden van het brandstofverbruik werden op basis van deze waarden bepaald.
[2] Elektronisch begrensd


Meer weten?

Auto Wüst Dordrecht
Mijlweg 81

Auto Oud-Beijerland
Jan van der Heijdenstraat 29
Auto Wüst Hellevoetsluis
Rijksstraatweg 38

Marc Fonkert
078-6177000

Jocauri Puello
078-617700

Richard Stolk
0186-618455

Ruben van der Have
0181-331233

Otto Hilleman
078-6177000

Willem Hensbergen
0186-618455

Patrick van der Heiden
0181-331233


Personenwagens Bestelwagens Trucks Smart