Komt eraan: EQ Power voor de A- en B-Klasse 

Plug-in hybrids zijn een belangrijke mijlpaal op de weg naar emissievrij rijden. Onder het EQ Power-label breidt Mercedes Benz Cars zijn aanbod van plug-in hybrids consequent verder uit, nu met de A 250 e Hatchback, de A 250 e Limousine en de B 250 e uit de familie van compact cars die over de hybride aandrijving van de derde generatie beschikken.  De A 250 e en B 250 en komen in de loop van 2020 op de Nederlandse markt.


De prijzen van de nieuwe compacte plug-in hybrids worden dit najaar bekendgemaakt en de modellen worden nog dit jaar geïntroduceerd. De EQ Power-technologie voor de A- en B-klasse maakt deel uit van het plug-in hybrid-offensief van Mercedes-Benz: de onderneming wil zijn productaanbod in 2020 hebben uitgebreid met meer dan twintig modelvarianten.

De nieuwe compact cars met EQ Power zijn gericht op (elektrisch) rijplezier en geschikt voor dagelijks gebruik. De belangrijkste cijfers

  • Elektrische actieradius van 70-75 km (NEDC)
  • Elektrisch vermogen 75 kW
  • Systeemvermogen 160 kW
  • Systeemkoppel 450 Nm
  • Topsnelheid 140 km/h (elektrisch)/235 km/ h (A-Klasse Hatchback)
  • Acceleratie 0-100 km/ h in 6,6 seconden (A-Klasse Hatchback)
  • Vrijwel geen beperkingen qua bagageruimte.



De modellen uit de familie van compact cars van Mercedes-Benz hebben dwars geplaatste motoren. Voor de automatische transmissie met dubbele koppeling 8F-DCT werd een compacte hybride aandrijfunit ontwikkeld volgens dezelfde technische principes als bij de automatische transmissies van de modellen met in lengterichting geplaatste motoren. Het betreft hier een permanent-synchroonmotor die aan de binnenzijde is gemonteerd. De stator is vast geïntegreerd in de aandrijfunit, terwijl de verliesarme natte koppeling in de rotor van de elektromotor is ingebouwd. De vraaggestuurde stator- en rotorkoeling maken het mogelijk om zonder problemen het piek- en continuvermogen van de elektromotor te gebruiken.


Voor het eerst bij een model van Mercedes-Benz wordt de verbrandingsmotor uitsluitend door de elektromotor gestart; de compacte hybrids beschikken niet over een aparte 12V-startmotor.


Hoog systeemvermogen zorgt voor veel rijplezier

De elektromotor heeft een vermogen van 75 kW. Samen met de 1,33 liter viercilindermotor levert dit een systeemvermogen van 160 kW (218 pk) en een systeemkoppel van 450 Nm op. De EQ Power-technologie van de elektromotor zorgt voor indrukwekkende prestaties: de A 250 e heeft slechts 6,6 seconden nodig om van 0 naar 100 km/ h te accelereren en de topsnelheid bedraagt 235 km/h (zie volgende pagina voor meer informatie).


Een lithium-ion-hoogvoltage-accu met een totale capaciteit van circa 15,6 kWh doet dienst als energieopslagunit. De accu kan via een externe elektrische energiebron worden opgeladen. De A 250 e en B 250 e kunnen worden opgeladen met wissel- of gelijkstroom. In de rechter zijkant van de auto’s bevindt zich een laadaansluiting. De compacte plug-in hybrids kunnen via een 7,4 kW wallbox met wisselstroom (AC) binnen 1 uur en 45 minuten worden opgeladen van 10 naar 100% SoC (Status of Charge). Bij DC-laden bedraagt de laadtijd ongeveer 25 minuten van 10 tot 80% SoC.


De accu’s zijn afkomstig van de 100% Daimler-dochter Deutsche ACCUMOTIVE. De hoogvoltage-accu is watergekoeld en weegt circa 150 kg.


Handige packaging

Een innovatieve uitlaat maakt een bijzonder slimme packaging mogelijk: de uitlaat loopt niet door tot de achterzijde van de auto, maar eindigt halverwege de voertuigbodem en de einddemper is in de middentunnel geplaatst. Door de integratie van de brandstoftank in de asdrager ontstaat er ruimte onder de achterbank voor de hoogvoltage-accu. Bij de A 250 e en B 250 e is de bagageruimte zodoende nauwelijks kleiner dan bij de modellen met conventionele verbrandingsmotor.


Omdat de compacte modellen gebruikmaken van de derde generatie plug-in technologie, zijn ook alle functies hiervan beschikbaar. Dit omvat in het bijzonder de intelligente, routegebaseerde bedrijfsstrategie, die rekening houdt met navigatiegegevens, snelheidsbeperkingen en de route. De bedrijfsstrategie houdt rekening met de gehele geplande route en benut de elektrische rijmodus op de momenten die zich daar het beste voor lenen.


Met de introductie van MBUX (Mercedes-Benz User Experience) zijn de vorige plug-in modi van alle EQ Power-modellen omgezet in rijprogramma's. Dit betekent dat de nieuwe rijprogramma's ‘Electric’ en ‘Battery Level’ in elke Mercedes-Benz plug-in hybrid beschikbaar zijn. Dit is bij de compacte modellen van begin af aan het geval. In het rijprogramma ‘Electric’ kan de maximale e-performance worden ervaren. De verbrandingsmotor wordt alleen ingeschakeld als de bestuurder het gaspedaal helemaal intrapt. In het rijprogramma ‘Electric’ kan het niveau van de recuperatie ook via de stuurschakelpaddles worden aangepast. De stuurschakelpaddles maken vijf verschillende recuperatieniveaus mogelijk (D AUTO, D+, D, D- en D--).


De rijprogramma’s Comfort, ECO en Sport zijn eveneens beschikbaar. Afhankelijk van de vereisten kan de bestuurder ofwel de voorkeur geven aan elektrisch rijden, voor maximale rijdynamiek kiezen door beide motoren in te laten schakelen of de voorkeur geven aan het rijden met een verbrandingsmotor, bijvoorbeeld om de elektrische actieradius in stand te houden.


Een belangrijke comfortfunctie is de preconditionering vóór het starten van de auto, omdat de A 250 e en B 250 e over een elektrische aircocompressor beschikken. De preconditionering kan ook gemakkelijk via een smartphone worden geactiveerd. Het trekvermogen van de compacte hybrids is eveneens aanzienlijk: 1.600 kg (geremd).

 

Technische gegevens:

 

A 250 e Hatchback1

A 250 e Limousine1

B 250 e1

Cilinderaantal/-opstelling

4/lijn

Cilinderinhoud (cm3)

1.332

Max. vermogen benzinemotor (kW/pk bij t/min)

118/160 bij 5.500 +/- 1,5 %

Max. koppel benzinemotor (Nm bij t/min)

250 bij 1.620

Max. vermogen elektromotor (kW)

75

Max. koppel elektromotor (Nm)

300

Systeemvermogen (kW/pk)

160/218

Systeemkoppel (Nm)

450

Acceleratie 0-100 km/h (sec.)

6,6

6,7

6,8

Topsnelheid (km/h)[2]

235

240

235

Topsnelheid elektrisch (km/ h)

140

Brandstofverbruik gecombineerd (l/100 km)

1,5-1,4

1,4

1,6-1,4

CO2-emissie gecombineerd (g/km)

34-33

33-32

36-32

Totale accucapaciteit (kWh)

15,6

Stroomverbruik gecombineerd (kWh/100 km)

15,0-14,8

14,8-14,7

15,4-14,7

Elektrische actieradius NEDC (km)

74-76

75-77

70-77

Elektrische actieradius WLTP (km)[3]

60-68

61-69

56-67

 

Mercedes me Charge biedt ondersteuning bij het laden onderweg

Het laden verloopt comfortabel en ongecompliceerd. Niet alleen via het stroomnet thuis, bijvoorbeeld via een Mercedes-Benz Wallbox, maar ook onderweg. Het infotainmentsysteem MBUX (Mercedes-Benz User Experience) biedt hulp bij het zoeken naar laadpunten. De natuurlijke spraakherkenning van het MBUX-systeem maakt het mogelijk om de zoektocht te starten met “Hey Mercedes, vind laadstations in de buurt”.


Mercedes me Charge biedt bestuurders van een plug-in hybrid optioneel toegang tot een van de grootste laadnetwerken ter wereld met alleen al in Europa meer dan 300 exploitanten van openbare laadstations (stad, parkeergarages, autosnelwegen, winkelcentra, enz.). Dankzij het navigatiesysteem kunnen klanten van Mercedes-Benz deze laadstations gemakkelijk vinden en gemakkelijk toegang krijgen tot de laadpunten via de Mercedes me Charge-laadkaart, via de Mercedes me-app of direct vanuit de auto. Hiervoor zijn geen andere contracten nodig: naast een eenvoudige authenticatie profiteren klanten van een geïntegreerde betalingsfunctie met eenvoudige facturering nadat ze hun betaalmethode hebben ingevoerd. Elk laadproces wordt automatisch verrekend. De individuele laadprocessen worden maandelijks in een overzichtelijke factuur samengevat.


De plug-in strategie van Mercedes-Benz

Plug-in hybrids bieden klanten het beste van twee werelden: in de stad rijden ze puur elektrisch; op lange afstanden profiteren ze van de actieradius van een verbrandingsmotor. Ze maken de auto over het algemeen nog efficiënter omdat ze enerzijds energie terugwinnen tijdens het remmen en anderzijds de verbrandingsmotor op de meest efficiënte wijze inzetten. De EQ Power-technologie zorgt bovendien voor een hoge dynamiek. EQ Power+ staat voor de performance hybride technologie die Mercedes AMG in de toekomst voor de straatmodellen zal gebruiken en nu al met succes inzet in de Formule 1.


Eind 2019 heeft Mercedes-Benz meer dan tien plug-in hybrids in het gamma – een aantrekkelijk portfolio, van compacte auto's tot het vlaggenschip Mercedes-Benz S-Klasse. Het doel is om klanten in 2020 meer dan twintig modelvarianten te kunnen aanbieden.


De nieuwe plug-in hybrid modellen van de S-, E- en C-Klasse met een elektrische actieradius tot 50 km volgens NEDC werden vorig jaar al gepresenteerd. Mercedes-Benz is de enige fabrikant die in de C- en E-Klasse de combinatie biedt van een dieselmotor en plug-in technologie, zowel in de Limousine als in de Estate. De vernieuwde GLC met EQ Power-technologie staat al in de startblokken. Het model beschikt ook over de hybride aandrijving van de derde generatie en maakt deze technologie daarmee ook beschikbaar in het SUV-segment. De volgende telg van de EQ Power-familie wordt de GLE – met een geplande actieradius van 100 km wijst hij de weg naar nog meer elektrisch rijplezier.


Geïnteresseerd?
Vul onderstaand formulier in en wij nemen contact met u op!

 
 
 
 
 


 




Of neem direct contact op:

Auto Wüst Dordrecht
Mijlweg 81

Auto Oud-Beijerland
Jan van der Heijdenstraat 29
Auto Wüst Hellevoetsluis
Rijksstraatweg 38

Marc Fonkert
078-6177000

Jocauri Puello
078-617700

Richard Stolk
0186-618455

Ruben van der Have
0181-331233

Loic van Vliet
0181-331233

Otto Hilleman
078-6177000

Willem Hensbergen
0186-618455

Patrick van der Heiden
0181-331233


[1] Hoogte geldt voor de vijfzitter. Zevenzitter: 1.662 mm
[2] De genoemde cijfers met betrekking tot brandstofverbruik en CO2-emissie zijn voorlopige cijfers die zijn vastgesteld door de technische dienst voor het certificatieproces volgens de WLTP-testprocedure en vertaalt naar NEDC-cijfers. Er is nog geen EU-typegoedkeuring of een conformiteitscertificaat met officiële cijfers beschikbaar. Er kunnen verschillen zijn tussen de opgegeven waarden en de officiële cijfers.


 


 [1] De vermelde cijfers zijn de gemeten ‘NEDC CO2-waarden volgens Art. 2 lid 1 Uitvoeringsverordening (EU) 2017/1153. Het brandstofverbruik werd berekend aan de hand van deze cijfers. De actieradius en het stroomverbruik zijn berekend op basis van VO 692/2008/EG. Als meetbasis voor EmoG is een andere waarde bepalend. Als meetbasis voor de motorrijtuigenbelasting kan een hogere waarde bepalend zijn. Meer informatie over het officiële brandstofverbruik en de officiële specifieke CO₂-emissie van nieuwe personenwagens is te vinden in de ‘Leitfaden über den Kraftstoffverbrauch, die CO₂-Emissionen und den Stromverbrauch‘ voor nieuwe personenwagens, die gratis bij alle dealers en bij de Deutschen Automobil Treuhand GmbH is te verkrijgen via www.dat.de.


[2] Elektronisch begrensd.


[3] AER combined. All-electrical range: volledig elektrische actieradius met volledig opgeladen accu tot het moment dat de verbrandingsmotor wordt ingeschakeld.

Personenwagens Bestelwagens Trucks Smart